منتدي انديامو

منتدي العاب وافلام وكليبات
 
الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلالأعضاءالمجموعاتدخول

شاطر | 
 

 مشاكل الشعر وحلولها

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
شخابيط فروحه

avatar

عدد الرسائل : 85
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 25/05/2007

مُساهمةموضوع: مشاكل الشعر وحلولها   الخميس مايو 31, 2007 12:29 pm

جفاف الشعر


الشعر الجاف ده مشكلة بتواجه كتير من قمرات 14 وماباقصدش بالشعر الجاف الطبيعي، يعني اللي طبيعته بتكون جافة، لأ باقصد لما الشعر يكون عادي أو حتى دهني وفجأة يجف بدون أي مقدمات..



عايزين تعرفوا ليه؟



أسباب جفاف الشعر

الحقيقة فيه أسباب كتير زي استخدام كيماويات ضارة على الشعر زي الصبغات وشامبوهات مش قد كده أو مش مناسبة لنوع الشعر، ده بالإضافة لكثرة استخدام المكواة والسشوار.

وده غير السبب الأساسي اللي هو التغذية، لأن الشعر جزء من الجسم وتنعكس عليه حالة الجسم كله، يعني لو بتاكلي كويس يبقى شعرك بيتغذى، ولو بتاكلي أكل مش مفيد يبقى شعرك كمان هيبقى مش صحي خالص.

كما إنه من الضروري جدا تناول الأغذية المحتوية على زيت أوميجا 3 (موجود في الصيدليات)، ولزيادة الاحتياط ممكن تستشيري الدكتور وتطلبي منه إنه يكتب لك على فيتامينات تحتوي على زيت كبد الحوت لأنه بيعتبر وقاية ضد أي نقص غذائي.



طيب والحل يعني.. نعمل إيه؟

الحقيقة فيه شوية طرق لعلاج الشعر وهما دول اللي هنركز عليهم في كلامنا.


ماسك البيض

بللي جذور الشعر بالبيض المخفوق (بيضتان) بواسطة فرشة أسنان، وبعدين وزعي بقية البيض على أنحاء الشعر, ودلكي الشعر حوالي نص ساعة قبل ما تغطيه ببونيه الاستحمام حوالي ساعة وشيليه بعدها وسيبيه لغاية ما ينشف عليه البيض (نحو ساعة) وبعدين اغسليه بالشامبو والماء.

ماسك زيت الزيتون

معلقه زيت زيتون.
معلقه حبة البركة مطحونة.
صفار بيضة.

اخلطي جميع المقادير وحطيها على فروة الرأس وغطي شعرك ببونيه الاستحمام لمده ساعة على الأقل، وممكن مضاعفة الكمية لو ماكفّيتش. استخدمي الوصفة دي مرة كل أسبوع ولو عاوزة نتيجة سريعة استخدميها كل يوم وهتلاحظي مفعولها في تنعيم الشعر.


ماسك زيت السمسم

وده بتجيبيه من عند العطار وتفضلي تدلكي بيه شعرك بعد الحمام وتعملي بيه حمام زيت وده بيحول الشعر الجاف لشعر ناعم وصحي.

ماسك المايونيز

فيه بقى وصفة طبيعية ونتايجها فورية لعلاج جفاف الشعر، وهي أن تضيفي إلى مجموعة الزيوت اللي تفضلي استخدامها -ده بالإضافة لزيت اللوز وزيت الزيتون- ملعقة كبيرة من المايونيز، وتخلطيهم كويس قوي، وتحطيهم على شعرك لمدة ثلاث ساعات، وبعد كده تغسلي شعرك، وهتلاقي نتيجة سريعة وفورية.



الشعـر المتقـــصف

دي بقى شكوى معروفة جدا بين البنات.. ماتقعديش مع واحدة صاحبتك إلا وتقول لك عن الشعر المتقصف. وأسباب تقصف الشعر كتير جدا..



أسباب تقصف الشعر

أسباب تقصف الشعر هي هي أسباب ضعفه وجفافه، يعني برضه التغذية الغلط، والسشوار والمكواة الكتير، واستخدام أنواع مش مناسبة لشعرك من الكريمات والشامبوهات وكريمات الفرد.. بس بيضاف للأسباب دي عدم الاعتناء بيه وتعريضه للعوامل البيئية السيئة زي الجو الحر أو حتى البارد بدون ما يتبع التعرض ده أي نوع من أنواع الاعتناء. ده غير إن فيه سبب تاني مرضي بعد الشر عليكم وهو نقص نشاط الغدة الدرقية.

الحل؟؟

علشان إنتم متعودين مننا على الصراحة وعمرنا ما كذبنا عليكم قبل كده فلازم نقول لكم إن على الرغم إن فيه إعلانات كتير عن كريمات ومستحضرات تجميل لحل مشكلة التقصف إلا إنه للأسف مافيش حل لتقصف الشعر غير قص الأطراف المصابة من الشعر وبعد كده بييجي دور الاعتناء بيه اللي بيكون عن طريق الكريمات والزيوت.

الوقاية خير من العلاج

هو صحيح مافيش علاج لكن فيه وقاية من تقصف الشعر، وإنتم عارفين إن الوقاية خير من العلاج. والوصفة اللي معانا المرة دي سهلة خالص وهي إنك كل أسبوع تحطي مايونيز على أطراف الشعر وهو جاف وتسيبيبه لمدة ساعة عليه، وبعد كده تغسليه وتحطي عليه زيت اللوز اللي بيحافظ على تماسك نسيج الشعرة وابقي طمنينا على النتيجة.

_________________





الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
مشاكل الشعر وحلولها
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدي انديامو :: القسم العام :: القسم البمبي-
انتقل الى: